divendres, 11 d’octubre del 2013

Comunicat 172, L'Àmbit pràcticament delimitat, 09.10.2013

COMUNICAT 172, L'ÀMBIT PRÀCTICAMENT DELIMITAT, 09.10.2013

En el nostre comunicat 169 de data 30-07-2013 celebràvem la publicació del Decret de desplegament de l’Àmbit Penedès. El punt fonamental perquè l’àmbit es posés a caminar era acabar-ne de delimitar el perímetre ja que el Decret preveia que els municipis de l‘Anoia podien optar per restar a les Comarques Centrals en el cas que ho manifestessin explícitament, o bé formarien part de l‘Àmbit Penedès si no deien res en contra. El Decret donava dos mesos als ajuntaments perquè es pronunciessin. 

Transcorreguts aquests dos mesos tenim notícia que els set municipis de l’Alta Anoia, als quals la PVP sempre havia respectat la seva voluntat de no formar part del Penedès, s’han pronunciat ja en aquest sentit. Un vuitè municipi, Veciana, amb un terme molt extens una part del qual també es pot considerar Alta Anoia, ha pres la mateixa opció tot i que en un primer moment s’havia adherit a la Vegueria Penedès. De la resta de municipis de l’Anoia no ens consta cap moviment, de manera que hem de pensar que formaran part de l‘Àmbit Penedès. Volem deixar clar, tanmateix, que tot i que les nostres fonts són fiables, ens manca la confirmació oficial que les coses han anat així. 

Atès que tal com queda el mapa no es produeixen discontinuïtats territorials, el procés es presenta fàcil i no té perquè anar més enllà dels terminis, ja de per si no gaire àgils que el Decret preveu. En efecte, s’estableix un mes per a l’informe de la Direcció General i un altre mes perquè el Conseller elabori la proposta d’acord. A partir d’aquest moment, la Comissió de Política Territorial té dos mesos per evacuar el seu dictamen i el Govern tres mesos per prendre la decisió definitiva. O sigui que en cinc mesos, és a dir l’1 de març del 2014, el tema de la delimitació haurà d’estar dat i beneït i l’Àmbit Penedès ha de ser una unitat administrativa en absolutes condicions d’igualtat que la resta d’àmbits. 

I la Vegueria? 

El mateix dia que el govern va aprovar el Decret de l’Àmbit Penedès (30-7-2013) va aprovar també el projecte de Llei de Governs Locals de Catalunya. Aquesta llei diu que: “La vegueria, com a ens local bàsic de l’organització territorial catalana determinat per l’agrupació de municipis, representa l’àmbit territorial específic per a l’exercici del govern intermunicipal de cooperació local i la divisió territorial adoptada per la Generalitat per a l’organització territorial dels seus serveis”. Tot i que l’actual llei de vegueries està congelada, recordem que el Penedès no hi és, i el fet de tenir ja l’àmbit consagrat i delimitat hauria de ser un motiu inexcusable perquè el Parlament decidís afegir-li d’una vegada per totes. 

dimecres, 25 de setembre del 2013

Comunicat 171, Vilanova del Camí per la Vegueria i la Circumscripció Electoral, 17.09.2013

El Ple de l'ajuntament de Vilanova del Camí, celebrat aquest dilluns dia 16, va aprovar les mocions "Per una Vegueria Pròpia" i "Penedès circumscripció electoral". Des de la Plataforma per una Vegueria Pròpia volem mostrar el nostre agraïment a l'alcalde i als regidors del municipi i, si es pot dir així, donar la "benvinguda" als 12.585 habitants de Vilanova del Camí incardinats ja en aquest treballat i il•lusionador projecte de futur que és el Penedès.

I és que amb la incorporació de Vilanova del Camí ja són 67 els ajuntaments adherits, cosa que representa el 96% del total dels 468.116 habitants que habiten a les quatre comarques, descomptant, com hem fet sempre els 7 municipis de l'Alta Anoia.

Ara ja només queden 6 ajuntaments que encara no s'han adherit o pronunciat al respecte: Santa Margarida de Montbui (Anoia), Avinyonet, Castellet i la Gornal i Sant Cugat Sesgarrigues (Alt Penedès), Canyelles (Garraf) i Masllorenç (Baix Penedès), que sumen 19.465 habitants. Potser sí que ha arribat el moment de donar un sí definitiu i confiat al projecte Penedès i entrar així per la porta gran a l'àmbit Penedès, ara que ja és una realitat ineludible, i a la futura vegueria i circumscripció electoral.

En el mateix ple, l'ajuntament de Vilanova del Camí va adherir-se al Pacte Nacional pel Dret a Decidir. Ho celebrem d'una manera especial tenint present que la Plataforma va ser una de les primeres entitats ciutadanes del país que va manifestar la seva adhesió.

dissabte, 14 de setembre del 2013

L’Ajuntament De Vilanova I La Geltrú Aprova Per Àmplia Majoria Una Moció Perquè El Penedès Sigui Circumscripció Electoral, Comunicat 170, 09.09.2013


Al Ple municipal de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú celebrat aquest dilluns dia 9, els grups de CiU i de la CUP van presentar una moció, promoguda per la Plataforma per una Vegueria Pròpia, per tal de demanar que el Penedès sigui circumscripció electoral en la nova llei electoral de Catalunya que es voldria aprovar durant la present legislatura.

En concret, l'acord que se sotmetia a votació deia el següent:

Demanar al Parlament de Catalunya, i d'una forma particular a la ponència que elabora el projecte de llei electoral, que el Penedès, és a dir les comarques del l'Alt Penedès, el Baix Penedès, el Garraf i l'Anoia, que constitueixen l'àmbit de planificació Penedès, sigui una de les circumscripcions electorals incloses en la llei electoral de Catalunya.

És la mateixa moció que fa poc més d'un mes va ser aprovada a l'ajuntament de Vilafranca per unanimitat. En el cas de Vilanova es va poder aprovar amb una amplíssima majoria, ja que hi van donar suport els grups municipals de CiU, PSC, CUP i ICV, mentre que el PP es va abstenir. En nom de la Plataforma, Fèlix Simon va fer una breu intervenció davant del Ple en què va desglossar un seguit de fets i arguments que justificaven la conveniència d'aprovar aquesta moció.

Ara restem a l'espera que en dates properes pugui ser aprovada en els plenaris dels ajuntaments del Vendrell i d'Igualada per tal que obtingui el suport dels consistoris de les quatre capitals comarcals, independentment d'altres municipis que també es vulguin sumar a la iniciativa. 

Plataforma per una Vegueria Pròpia - Vegueria Penedès

divendres, 2 d’agost del 2013

DECRET 208/2013, de 30 de juliol, pel qual es desplega la Llei 23/2010, del 22 de juliol, de modificació de la Llei 1/1995 i de la Llei 23/1983 per fixar l’àmbit de planificació territorial del Penedès.

Enllaç al web oficial de la Generalitat de Catalunya: click aquí 


DECRET 208/2013, de 30 de juliol, pel qual es desplega la Llei 23/2010, del 22 de juliol, de modificació de la Llei 1/1995 i de la Llei 23/1983 per fixar l'àmbit de planificació territorial del Penedès.

 
L'article 149.1 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que correspon a la Generalitat la competència exclusiva en matèria d'ordenació del territori.

En exercici de la potestat reglamentària en aquesta matèria, aquest Decret té per objecte el desplegament de la Llei 23/2010, de 22 de juliol, de modificació de la Llei 1/1995 i de la Llei 23/1983 per fixar l'àmbit de planificació territorial del Penedès.

La Llei 23/2010, de 22 de juliol, especifica que l'àmbit funcional de planificació territorial parcial del Penedès és integrat per les comarques de l'Alt Penedès, el Baix Penedès, el Garraf i l'Anoia, excepte els municipis d'aquesta comarca que així ho manifestin d'acord amb el procediment reglamentari que s'estableixi, els quals resten adscrits a l'àmbit funcional de les Comarques Centrals. Tanmateix, la disposició addicional tercera d'aquesta Llei estableix que el seu desplegament reglamentari ha de determinar les condicions en què s'ha d'exercir el dret d'opció dels municipis de l'Anoia i ha de regular els requeriments per garantir la continuïtat territorial dels àmbits de planejament.

D'altra banda, la disposició addicional cinquena de la mateixa Llei estableix que s'ha de constituir un grup de treball integrat per l'Administració de la Generalitat i les administracions locals per tal de contribuir a la formulació del Pla territorial parcial del Penedès i fer-ne el seguiment, la composició del qual s'ha de determinar reglamentàriament.

Mitjançant aquest Decret es regula el procediment perquè els municipis de l'Anoia que ho vulguin manifestin, si s'escau, el seu interès d'adscripció a l'àmbit funcional de planejament territorial parcial de les Comarques Centrals.

L'adscripció a aquest àmbit no és automàtica, per simple manifestació municipal en aquest sentit, ja que la Llei 23/2010, de 22 de juliol, exigeix garantir la continuïtat territorial dels àmbits de planejament afectats. Aquesta continuïtat territorial s'entén des de la perspectiva dels àmbits funcionals de planejament territorial parcial que puguin resultar del procediment d'adscripció. Per tal de donar compliment a aquest manament legal, el Decret regula un període de temps comú perquè tots els municipis interessats manifestin la seva voluntat.

El Decret determina que totes les peticions d'adscripció que es formulin en aquest període de temps es tramitin acumulativament en un mateix procediment. Això és així per tal de poder garantir la continuïtat territorial dels àmbits exigida legalment en una valoració de conjunt de totes les peticions formulades. Aquestes peticions, que s'hauran de tramitar davant els òrgans del departament competent en matèria de planejament territorial, s'hauran de resoldre mitjançant el corresponent acord del Govern que ha de fixar definitivament el límit entre els àmbits funcionals de les Comarques Centrals i del Penedès a la comarca de l'Anoia, a partir del qual serà possible formular el Pla territorial parcial del Penedès, que la Llei 23/2010 encomana d'elaborar.

D'acord amb la Llei 23/2010, de 22 de juliol, el Decret regula la constitució i la composició d'un grup de treball integrat per representants de l'Administració de la Generalitat i de les administracions locals del nou àmbit de planejament. La finalitat d'aquest grup de treball és contribuir a la formulació del Pla i fer-ne el seguiment, tant en la seva fase d'elaboració de l'avantprojecte com del projecte del Pla. Amb aquesta finalitat, el Decret preveu que el grup de treball es constitueixi a partir de l'acord del Govern que s'adopti sobre la formulació del Pla. En coherència amb la seva funció, el grup de treball s'haurà reunir periòdicament amb l'equip redactor del Pla per tal de rebre informació sobre l'estat dels treballs d'elaboració i per tal de fer els suggeriments o les observacions que el grup estimi pertinents en relació amb aquests treballs.

El procediment d'elaboració del Pla, sense perjudici del procés d'avaluació ambiental que ha de seguir en compliment de la Llei 6/2009, de 28 d'abril, d'avaluació ambiental de plans i programes, i de les particularitats sobre la iniciativa per a la seva formulació i la constitució del grup de treball que deriven de les prescripcions de la Llei 23/2010, de 22 de juliol, se subjecta a les determinacions del Decret 142/2005, de 12 de juliol, d'aprovació del Reglament pel qual es regula el procediment d'elaboració, tramitació i aprovació dels plans territorials parcials, que no resulten afectades.

Atès que l'entrada en vigor del Decret desencadena l'inici del procediment que porta a la fixació de l'àmbit funcional de planejament territorial del Penedès i de les Comarques Centrals, sense la qual no es poden iniciar els treballs d'elaboració del Pla territorial parcial del Penedès, tal com determina la disposició transitòria primera de la Llei 23/2010, de 22 de juliol, el Decret preveu la seva entrada en vigor immediata.

Per tot això, d'acord amb el dictamen emès per la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller de Territori i Sostenibilitat, i d'acord amb el Govern,

 

Decreto:

 

Capítol I

Definició de l'àmbit funcional de planificació territorial

 

Article 1

Objecte

L'objecte d'aquest Decret és el desplegament reglamentari de la Llei 23/2010, de 22 de juliol, de modificació de la Llei 1/1995 i de la Llei 23/1983 per fixar l'àmbit de planificació territorial del Penedès.

 

Article 2

Àmbit del Penedès

2.1 L'àmbit funcional de planificació territorial parcial del Penedès comprèn les comarques de l'Alt Penedès, el Baix Penedès, el Garraf i els municipis de la comarca de l'Anoia no adscrits a l'àmbit de les Comarques Centrals, d'acord amb el que estableix l'apartat 2.

2.2 El Govern ha d'adscriure a l'àmbit de les Comarques Centrals els municipis de l'Anoia que manifestin la seva voluntat en aquest sentit, sempre que aquesta adscripció no trenqui la continuïtat territorial dels àmbits funcionals de planejament territorial parcial de les Comarques Centrals i del Penedès que en resultin.

 

Article 3

Manifestació de voluntat dels municipis

3.1 En el termini de dos mesos des de la publicació d'aquest Decret en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, els municipis de la comarca de l'Anoia que ho vulguin poden manifestar, per majoria simple de vots dels plens corresponents, la seva voluntat d'adscripció del municipi respectiu a l'àmbit funcional de planejament territorial parcial de les Comarques Centrals.

3.2 Els municipis que vulguin adscriure el seu terme a l'àmbit de les Comarques Centrals han de presentar un escrit de manifestació, conjuntament amb la documentació acreditativa de l'acord plenari adoptat, davant la direcció general competent en matèria d'ordenació del territori, dintre del període a què fa referència l'apartat 1.

 

Article 4

Declaració dels àmbits de planejament territorial en absència de sol·licituds d'adscripció

Si cap municipi de l'Anoia manifesta la seva voluntat d'adscripció a l'àmbit de les Comarques Centrals, el conseller o la consellera competent en matèria d'ordenació del territori, a proposta del director o directora general competent en la matèria, ha de declarar en el termini d'un mes des de la finalització del període de manifestació de voluntat que:

a) L'àmbit funcional de planificació territorial parcial de les Comarques Centrals comprèn les comarques del Bages, el Berguedà, Osona i el Solsonès.

b) L'àmbit funcional de planificació territorial parcial del Penedès comprèn les comarques de l'Alt Penedès, el Baix Penedès, el Garraf i l'Anoia.

La resolució que així ho declari s'ha de publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

 

Article 5

Inici del procediment d'adscripció

5.1 Si algun municipi de l'Anoia manifesta la seva voluntat d'adscripció a l'àmbit de les Comarques Centrals, el procediment per acordar-ne l'adscripció s'inicia immediatament després que hagi finalitzat el període de manifestació de voluntat.

5.2 La direcció general competent en matèria d'ordenació del territori ha de tramitar acumulativament totes les sol·licituds d'adscripció presentades.

 

Article 6

Informe, tràmit d'audiència i període de manifestació de voluntat addicional

6.1 La direcció general competent en matèria d'ordenació del territori ha d'elaborar un informe, en el termini màxim d'un mes, per tal de valorar si l'adscripció a l'àmbit de planificació territorial de les Comarques Centrals dels municipis que ho han sol·licitat trencaria la continuïtat territorial d'aquest àmbit o la de l'àmbit de planificació territorial del Penedès.

6.2 Si l'informe de la direcció general competent en matèria d'ordenació del territori conclou que es poden fer les adscripcions sol·licitades sense perjudicar la continuïtat territorial a què fa referència l'apartat 1, ha de traslladar l'expedient al conseller o consellera del departament competent en matèria d'ordenació del territori perquè formuli la proposta d'acord corresponent.

6.3 En un altre cas, si l'informe de la direcció general competent en matèria d'ordenació del territori conclou que una o diverses sol·licituds d'adscripció perjudiquen la continuïtat territorial que cal garantir, ha de proposar l'adscripció a l'àmbit de les Comarques Centrals dels municipis de l'Anoia que ho han sol·licitat i que no perjudiquen la continuïtat territorial exigida i la no-adscripció de la resta de municipis que ho han sol·licitat.

Si, per evitar les discontinuïtats territorials detectades, fos necessària l'adscripció d'algun municipi de l'Anoia a l'àmbit de les Comarques Centrals que no l'hagués sol·licitat, l'informe de la direcció general competent en matèria d'ordenació del territori pot proposar-ne l'adscripció.

6.4 L'informe proposta a què es refereix l'apartat 3 s'ha de donar a conèixer als municipis interessats perquè puguin manifestar el que considerin convenient per a la defensa dels seus interessos en un termini de quinze dies.

6.5 Si els municipis l'adscripció dels quals es planteja a l'informe proposta manifesten la seva predisposició o voluntat d'estudiar-ho en el tràmit d'audiència concedit, disposen d'un nou període de manifestació de voluntat en relació amb la proposta efectuada, amb una durada de dos mesos comptadors des de la finalització del termini d'audiència.

6.6 Si, un cop transcorregut el període a què fa referència l'apartat 5, els ajuntaments concernits no manifesten la seva voluntat d'adscripció a l'àmbit de les Comarques Centrals, la direcció general competent en matèria d'ordenació del territori ha de pronunciar-se sobre l'existència o no d'alternatives per assegurar la continuïtat territorial dels àmbits de planejament afectats i, en el cas que l'adscripció sigui inevitable, ho ha de justificar expressament.

 

Article 7

Proposta d'acord i dictamen de la Comissió de Política Territorial i d'Urbanisme de Catalunya

Elaborat l'informe i, si s'escau, practicats els tràmits que preveu l'article anterior, el conseller o consellera del departament competent en matèria d'ordenació del territori, en el termini d'un mes, ha d'elaborar la proposta d'acord corresponent i ha de sol·licitar el dictamen de la Comissió de Política Territorial i d'Urbanisme de Catalunya, que l'ha d'evacuar en el termini màxim de dos mesos.

 

Article 8

Finalització del procediment d'adscripció

8.1 Vistos la proposta i el dictamen a què es refereix l'article anterior, el Govern ha d'acordar el que correspongui en relació amb les adscripcions sol·licitades en el termini màxim de tres mesos des que el conseller o la consellera competent en matèria d'ordenació del territori hagi elaborat la proposta d'acord corresponent.

8.2 L'acord d'adscripció ha de fixar els àmbits funcionals de planejament territorial i s'ha de publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

 

Capítol II

Formulació del Pla territorial parcial

 

Article 9

Acord de formulació del Pla

9.1 El Govern ha d'acordar la formulació del Pla territorial parcial del Penedès, a iniciativa del departament competent en matèria d'ordenació del territori, conjuntament amb l'acord d'adscripció a què es refereix l'article anterior o, en el cas d'absència de sol·licituds d'adscripció, en el termini màxim de tres mesos posteriors a la resolució a què es refereix l'article 4.

9.2 Correspon al departament competent en matèria d'ordenació del territori desenvolupar els treballs necessaris per a l'elaboració del Pla.

 

Article 10

Grup de treball

10.1 Per tal de contribuir a la formulació del Pla i fer-ne el seguiment, s'ha de constituir un grup de treball integrat per representants de l'Administració de la Generalitat i les administracions locals.

10.2 El grup de treball a què es refereix l'apartat anterior s'ha de reunir periòdicament amb l'equip redactor del Pla per tal de conèixer l'estat dels treballs d'elaboració de l'avantprojecte i del projecte corresponents i de fer observacions o suggeriments sobre la necessitat, la conveniència i altres circumstàncies de l'ordenació.

 

Article 11

Composició del grup de treball

El conseller o consellera del departament competent en matèria d'ordenació del territori ha de nomenar els membres del grup de treball, procurant que en la seva composició es respecti el principi de paritat de gènere, d'acord amb els criteris següents:

a) Quatre persones en representació del departament competent en matèria d'ordenació del territori, una de les quals ha de moderar les reunions del grup de treball.

b) El director o directora dels serveis territorials del departament competent en matèria d'ordenació del territori a Barcelona, Catalunya Central i Tarragona.

c) Una persona en representació del departament competent en matèria d'agricultura, una altra persona en representació del departament competent en matèria d'empresa i ocupació i una altra persona en representació del departament competent en matèria d'administració local, a proposta dels consellers o conselleres respectius.

d) Tres persones membres dels ens locals per cadascuna de les comarques de l'Alt Penedès, el Baix Penedès, el Garraf i l'Anoia, dues de les quals a proposta de les organitzacions associatives d'entitats locals més representatives de Catalunya i l'altra a proposta del consell comarcal respectiu, el qual procurarà garantir la representació dels municipis petits pel que fa a nombre d'habitants.

 

Article 12

Reunions del grup de treball amb l'equip redactor

12.1 Correspon al director o directora general competent en matèria d'ordenació del territori ordenar la convocatòria de les reunions del grup de treball amb l'equip redactor del Pla i nomenar la persona funcionària de la direcció general encarregada d'estendre acta de les reunions del grup.

12.2 Per a un millor assessorament dels membres del grup de treball, poden ser convidats a assistir a les reunions a què es refereix l'apartat 1:

a) Una persona amb coneixements tècnics en matèria d'urbanisme, habitatge o medi ambient, per a cadascuna de les comarques de l'Alt Penedès, el Baix Penedès, el Garraf i l'Anoia, si així ho proposa el consell comarcal respectiu.

b) Altres persones amb coneixements tècnics especialitzats, quan així ho consideri el moderador de les reunions del grup de treball, per raó de la matèria que s'hagi de tractar en cada reunió.

 

 

Disposicions addicionals

 

Primera

Constitució del grup de treball

El grup de treball que ha de contribuir a la formulació del Pla territorial parcial del Penedès i fer-ne el seguiment s'ha de constituir en el termini de dos mesos des de l'acord del Govern per a la seva formulació.

 

Segona

Procediment d'elaboració del Pla

El Decret 142/2005, de 12 de juliol, d'aprovació del Reglament pel qual es regula el procediment d'elaboració, tramitació i aprovació dels plans territorials parcials, és aplicable al procediment de formulació del Pla territorial parcial del Penedès, amb les particularitats derivades de l'aplicació d'aquest Decret sobre la iniciativa per a la seva formulació i la constitució del grup de treball. El procés d'avaluació ambiental del Pla territorial parcial del Penedès s'ha d'integrar en el procediment d'aprovació d'aquest Pla d'acord amb el que estableix la Llei 6/2009, de 28 d'abril, d'avaluació ambiental de plans i programes.

 

Tercera

Coherència del Pla amb el planejament territorial vigent

De conformitat amb el que estableix la disposició addicional quarta de la Llei 23/2010, de 22 de juliol, de modificació de la Llei 1/1995 i de la Llei 23/1983 per fixar l'àmbit de planificació territorial del Penedès, el Pla territorial parcial del Penedès ha d'establir les pautes espacials per a un desenvolupament sostenible del territori i ha de regular els sistemes bàsics d'espais oberts, d'assentaments urbans i d'infraestructures de mobilitat, tot i tenint en compte les previsions d'interrelació territorial i de coherència amb la planificació dels àmbits metropolità, de les Comarques Centrals i del Camp de Tarragona.

 

 

Disposició derogatòria

Queden derogades totes les disposicions, d'igual o inferior rang, que contravinguin al que disposa aquest Decret.

 

 

Disposicions finals

 

Primera

Habilitació per desplegar el Decret

Es faculta el conseller o la consellera competent en matèria d'ordenació del territori per dur a terme les actuacions necessàries per al desplegament d'aquest Decret.

 

Segona

Entrada en vigor

Aquest Decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

 

Barcelona, 30 de juliol de 2013

 

Artur Mas i Gavarró

President de la Generalitat de Catalunya

 

Santi Vila i Vicente

Conseller de Territori i Sostenibilitat

dijous, 1 d’agost del 2013

L’ÀMBIT PENEDÈS, ARA SÍ !!! - Comunicat 169 - 30/07/2013 -

La noticia és aquesta: el Govern de la Generalitat, en la reunió del Consell Executiu d'aquest dimarts dia 30, va donar llum verda al decret que regula la creació del nou àmbit territorial format per l'Alt Penedès, el Baix Penedès, el Garraf i l'Anoia. És una notícia bona, boníssima per a les nostres comarques, és una victòria de totes les persones i col·lectius que des de fa set anys han lluitat pel reconeixement de la singularitat del Penedès i perquè disposés d'instruments idonis per encarar el seu futur.

Convé recordar tanmateix que la llei de creació de l'Àmbit Penedès va ser aprovada per unanimitat pel Parlament de Catalunya el dia 14 de juliol del 2010, és a dir fa més de tres anys.  A què es deu un retard tan considerable? Hi ha influït el fet que el setembre del 2010 es dissolgués el Parlament i es convoquessin eleccions. El govern, després de set anys de tripartit, va canviar de color polític i va passar a mans de CiU, i no va ser fins 21 de desembre del 2011 que va sortir a informació pública el projecte de decret. Si fins aquí el termini ja és exagerat, el que no té cap mena de justificació és que hagi hagut de passar més d'un any i mig per a la publicació del decret definitiu i més tenint en compte que, pel que diu la nota del govern, sembla que no diferirà gaire del projecte que va sortir a informació pública. El que sabem és que dins del mateix partit de govern hi ha hagut estira-i-arronses, persones que han jugat fort a favor que sortís el decret (i a favor, per tant, que es complissin les lleis del Parlament de Catalunya!) i gent que han posat tota mena de pals a les rodes en funció de mesquineses i interessos personals. Algun dia se sabrà tot!

Ara ens queda esperar la immediata publicació del decret al Diari Oficial de la Generalitat. Aleshores ja l'analitzarem en detall i en parlarem extensament. Però com hem dit sembla que se'n mantenen els continguts bàsics, entre els quals la possibilitat que alguns municipis de l'Anoia manifestin, en un termini de dos mesos, la voluntat de formar part de les Comarques centrals (fet aquest que pensant en l'Alta Anoia sempre ha tingut clar la PVP). Caldrà ara redactar el nou Pla territorial parcial del Penedès i desplegar tot el que l'àmbit comporta, una tasca que segurament s'allargarà, però que voldríem que es fes amb la màxima celeritat. El que és cert en qualsevol cas és que ara som ja en un camí sense retorn un camí en què hi haurem de ser tots per aconseguir fer realitat les expectatives que ara se'ns obren.

 

Plataforma per una Vegueria Pròpia - Vegueria Penedès

 

 


diumenge, 28 de juliol del 2013

L’AJUNTAMENT DE VILAFRANCA APROVA PER UNANIMITAT UNA MOCIÓ PERQUÈ EL PENEDÈS SIGUI CIRCUMSCRICIÓ ELECTORAL - Comunicat 168 - 24.07.2013


El Ple municipal de l'Ajuntament de Vilafranca celebrat el dimarts dia 23 es va presentar una moció promoguda per la Plataforma per una Vegueria Pròpia per tal de demanar que el Penedès sigui circumscripció electoral en la nova llei electoral de Catalunya que es voldria aprovar durant la present legislatura. La moció justificava la necessitat que el Penedès sigui circumscripció electoral, primer per pura lògica després d'haver-se aprova pel Parlament que sigui àmbit de planificació i d'haver estat demanat majoritàriament que sigui vegueria, i segon perquè res no serà tan efectiu des del punt de vista polític per al progrés del territori ni res no farà tan visible la seva identitat i singularitat com el fet que pugui elegir els seus propis representants. En nom de la Plataforma, Fèlix Simon va fer una breu intervenció davant del Ple en què va desglossar un seguit de fets i arguments que justificaven la conveniència d'aprovar aquesta moció.


En concret, l'acord que se sotmetia a votació deia el següent:

Demanar al Parlament de Catalunya, i d'una forma particular a la ponència que elabora el projecte de llei electoral, que el Penedès, és a dir les comarques del l'Alt Penedès, el Baix Penedès, el Garraf i l'Anoia que constitueixen l'àmbit de planificació Penedès, sigui una de les circumscripcions electorals incloses en la llei electoral de Catalunya.


La moció va ser aprovada per unanimitat pels 21 regidors del Consistori. Esperem que els redactors de la llei tinguin en compte aquest pronunciament tan incontestable i estem també a l'espera que altres municipis adoptin aquest acord.



L’ÀMBIT, PER FI? - Comunicat 167 - 02.07.2013



Des de la constitució de la PVP, fa més de vuit anys, periòdicament convidem els membres dels grups polítics i especialment del govern de la Generalitat a fer una mica de memòria, que vol dir recordar els nostres drets, un cop hem fet els nostres deures, per exigir l'àmbit funcional i la futura vegueria pròpia. Dates a recordar:
- Fa 7 anys. El 21.06.2006, la Comissió de Política Territorial va aprovar per 11 vots a favor (CIU+ERC+PPC) i 6 abstencions (PSC+ICV) la proposta de resolució sobre la creació de l'àmbit.
- Fa 5 anys. El 18.04.2008 va tenir lloc la jornada reivindicativa de la nit de la vegueria. Els representants polítics van fer declaracions de suport que seria bo de recordar (i que es van anar prodigant en altres ocasions).
- Fa 3 anys. El 14.07.2010 el Ple del Parlament de Catalunya va aprovar per unanimitat de tots els grups parlamentaris la Llei per a fixar l'Àmbit de Planificació Territorial del Penedès (Llei 23/2010). L'aprovació d'aquesta llei comporta de modificació del Pla territorial general de Catalunya (Llei 1/1995) i de la Llei 23/1983, que estableix els objectius i criteris per aconseguir el desenvolupament sostenible, l'equilibri territorial i la preservació del medi ambient. I no cal dir que en aquets darrers anys de crisi, això té molta rellevància.
- Fa 1 any i mig. El 23.12.2011 el Departament de Territori i Sostenibilitat, va publicar al DOGC (núm. 6031) el projecte de Decret que hauria de permetre la delimitació de l'àmbit de planificació territorial del Penedès i el seu desenvolupament; el va sotmetre a informació publica fins el 20.1.2012.

On som ara?
Intentant superar la desmemòria dels gestors públics. Els polítics saben que tard o d'hora no els tocarà més remei que fer justícia i superar les discrepàncies internes, primer dins del tripartit i ara, les capelletes internes de CIU… Segurament no a tothom li interessa que tiri endavant l'àmbit i molt menys la Vegueria, hi ha drets adquirits, poder a les diputacions, etc. Però una llei aprovada per unanimitat és de justícia elemental que es compleixi. Si no, de què serveix el nostre Parlament? Tenim indicis que finalment es publicarà el decret de desplegament de l'àmbit, amb tota probabilitat dins d'aquest mes de juliol, i amb s'aconseguiran dues coses: d'una banda superar el desprestigi i la manca de qualitat democràtica que significa no executar les lleis del Parlament i d'altra banda obrir-se un nou camí per al Penedès amb el redactat i aprovació del Pla territorial i amb tot el que en bona lògica ha de venir al darrere, des de descentralització de serveis fins a l'establiment de mecanismes per a la promoció del nostre territori.

Per exemple, el passat 28.05.2013 es va publicar el Decret de reestructuració del Departament de Territori i Sostenibilitat signat pel conseller actual Sr. Santi Vila. Dins del seu organigrama hi ha l'Institut per el desenvolupament i promoció de les comarques de l'Ebre, i l'Institut per el desenvolupament i promoció de l'Alt Pirineu i Aran. Són uns organismes cridats a ser importantíssims per al futur de dits territoris. Evidentment el del Penedès no hi figurava i esperem que el desplegament de l'àmbit en comporti la creació.

DE LA VEGUERIA
Aquesta Plataforma no pot deixar de banda el seu fi fundacional original i és que el Penedès sigui reconegut com a vegueria en l'organització territorial de Catalunya. Seguint l'exercici de memòria recordem:
- 27 de juliol 2010: aprovació de la Llei de Vegueries (posterior a la de l'àmbit Penedès), sense el Penedès
- 20 de desembre 2010: Debat d'investidura del president Mas. Afirma que Catalunya ha de tenir una organització territorial pròpia amb què superar l'actual divisió provincial del segle XIX consensuada amb el territori, etc.
- 10 de maig 2011: CIU presentat una proposició de llei de reconeixement del Penedès com a demarcació veguerial; la van presentar Jordi Turull, Portaveu de CIU al Parlament, juntament amb els diputats del Penedès, Pere Regull, Marta Llorens, Gerard Figueras i Jaume Domingo. Tres mesos abans ho havia presentat SI. Sorprenentment cap de les dues van ser admeses a tràmit.
- 1 de juny del 2011. El Parlament deixa en suspens la Llei de vegueries (79 vots a favor, 39 en contra i 12 abstencions) i en conseqüència, desprès de les eleccions municipals del 22 de maig, no es van crear els consells de vegueria...
Ara per ara la vegueria Penedès no figura a la llei i això és una espasa de Dàmocles que penja sobre nosaltres. Per exemple en una futura llei electoral.

EL PENEDÈS I LA LLEI ELECTORAL
Actualment, el Parlament de Catalunya està treballant en la redacció d'una nova llei electoral catalana. D'una banda hi ha el desig de poder-ne disposar dins d'aquesta legislatura ja que fa una certa vergonya que des de l'aprovació del primer estatut el 1979 que impulsava a fer-la, encara no s'hagi pogut tirar endavant. Per poder-la aprovar cal una majoria de 2/3, és a dir 90 parlamentaris i atesa la composició actual del Parlament aquesta suma només és possible amb CiU + ERC + PSC o PP. En les circumstàncies actuals és pràcticament impossible que el PP formés part d'aquest consens de manera que la hipòtesi actual de treball és CiU+ERC+PSC, però les diferències entre els tres grups són molt grans tot i que no insalvables. Pels contactes que hem tingut amb diversos parlamentaris sabem que un dels esculls és determinar quines són les circumscripcions electorals. Una de les opcions en què més es treballa és inspirar-se en l'anomenat model alemany que preveu una doble llista, una de circumscripcions petites que trien un únic diputat i una altra amb circumscripcions grans que trien llistes de partits. En el primer cas les circumscripcions podrien ser les comarques, els districtes de Barcelona i alguna de les grans ciutats i/o aglomeracions del país. Les circumscripcions grans podrien ser o bé una única circumscripció que comprengués tot Catalunya o bé, amb més probabilitat, les vegueries. Si s'optés per un sistema més semblant a l'actual de llistes úniques de partits, és clar que les circumscripcions serien les vegueries.
Per tant, en un cas o altre és pràcticament segur que el paper de les vegueries serà rellevant... i actualment no som a la llei ni tenim l'àmbit desplegat. I és clar, creiem que arribat el cas, és d'una importància capital que el Penedès esdevingui circumscripció electoral: res no farà tan visible la seva identitat i singularitat i, des del punt de vista polític, res no serà tan efectiu per al progrés del territori com el fet que pugui elegir els seus propis representants.
Per això hem preparat una moció als ajuntaments perquè demanin que el Penedès sigui circumscripció electoral en la nova llei electoral de Catalunya. Hem sondejat els ajuntaments de les quatre capitals,hem trobat bona disposició i estem segurs que en tots quatre hi haurà majoria suficient per aprovar-la. També la farem arribar a la resta d'ajuntaments de les quatre comarques de la Vegueria Penedès.

LA PVP PEL DRET A DECIDIR
Ahir mateix es va tramitar l'adhesió de la Plataforma per una Vegueria Pròpia al Pacte Nacional pel Dret a Decidir. Just avui abans d'aquesta roda de premsa s'ha rebut la confirmació i acceptació de la nostra adhesió. Hi som absolutament favorables tant per al conjunt del país com en consonància amb el procedir de la Plataforma: si ja som àmbit, si volem ser vegueria o circumscripció electoral, és perquè hem propiciat que fossin els penedesencs i penedesenques qui ho decidissin.

-->